Fifteen Internationalization of Chilean Higher Education: Research, Innovation, and Human Capital Formation in a Globalized Era. En: The Bloomsbury Handbook of the Internationalization of Higher Education in the Global South.
Autores: Javier González, Andrés Bernasconi & Francisca Puyol
Abstract: Research, Innovation, and Human Capital Formation in a Globalized Era Javier González Andrés Bernasconi Francisca Puyol Internationalization has played a key role in Chile’s national development strategy, especially since the 1990s. The promotion of international agreements led by the state has played a critical role in Chile’s insertion in the global economy and geopolitical arena. Internationalization has been key to gain competitiveness and to allow the flow of technology, capital, and human talent, promoting the exchange of ideas, knowledge, and innovation. The higher education system has also experienced this process, although at a slower pace when compared with other sectors. For this reason, the capacity of the country both at the macro (national) and micro (institutional) level to promote a coherent higher education internationalization strategy capable of inserting Chile in global knowledge and innovation networks will play a key role in shaping its future economic and social development path. A…
Creando políticas feministas, En: Educación, Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo chileno
Autores: Ana Luisa Muñoz-Garcia & Andrea Lira
Abstract: El libro que presentamos en esta oportunidad entrega un conjunto de propuestas que, con una mirada de futuro, apuntan al mejoramiento de la calidad de la educación en Chile. En él se reúnen artículos elaborados por un selecto grupo de mujeres y hombres con experiencia, conocimientos y especialización en el área de la educación, quienes entregan, desde distintas perspectivas, una amplia mirada al estado actual de la educación en Chile y su visión de hacia dónde creen que el país y sus políticas educacionales debieran moverse. Lo anterior se complementa y enriquece considerablemente con propuestas que, de manera crítica, identifcan los grandes desafíos que enfrenta la educación en nuestro país, dimensionan cuánto queda aún por avanzar y anticipan el modo en que nuestro Congreso Nacional puede participar de esta tarea.
Do Not Interrupt Students’ Work: How Teacher Interactions Influence Team’s Problem-Solving Capabilities. Problem solving in mathematics instruction and teacher professional development.
Autores: Sergio Celis, Carlos Quiroz & Valentina Toro-Vidal
Abstract: We study how teacher interactions with student groups relate to team’s problem-solving capabilities in the teaching of mathematics in open-access institutions of higher education in Chile. We define a teacher interaction as the moment in which a teacher visits a group of student working on a problem-solving activity. The data is based on 25 videos of classroom teaching of 11 teachers. Through the analysis of about 700 interactions observed in videos, we described and measured items such as the number of students who talk during the interaction or whether the teacher interacts mostly with questions. We also created a variable we called depth of the solution, which indicates whether a team solved the problem and how far they went in further problem extensions. This measure was used as the dependent variable, regressed on multiple teachers’ interaction variables, and controlled by several teachers and team characteristics. We used the idea of scaffolding as a framework to analyze and discuss the data. We found evidence that the fewer teachers interrupt student groups, the further students go into the mathematics content of the problem-solving task.
Evaluación de la Formación Inicial Docente mediante estimaciones de valor agregado: el caso de una institución selectiva en Chile. Educación, escuela y profesorado: aportes desde el Consejo de Facultades de Educación del Consejo de Rectores de universidades chilenas.
Autores: María Verónica Santelices, Edgar Valencia
Abstract: La formación inicial docente (FID) es uno de los factores más importantes a la hora de explicar el desempeño de los docentes y de sus alumnos. En un contexto de creciente ren- dición de cuenta y presión externa, existen voces abogando por la evaluación de programas de FID utilizando metodologías de valor agregado, es decir, vinculando a los egresados de un programa de FID con el aprendizaje de sus alumnos. Este capítulo describe la imple- mentación pionera de la metodología de valor agregado para evaluar la efectividad de los egresados de un programa de FID en una institución altamente selectiva en Chile. En base a este ejercicio se discuten las di cultades técnicas implicadas en su implementación y las debilidades y fortalezas conceptuales de la evaluación de programas FID utilizando meto- dologías de valor agregado.
Validez de Sistemas de Evaluación para la Selección y Certificación. Validez de evaluaciones educacionales de Chile y Latinoamérica
Autores: María Verónica Santelices
Abstract: Este capítulo conceptual aborda el estudio de validez de los instrumentos de medición y evaluación con altas consecuencias, tales como las utilizadas en selección a la educación superior y certificación profesional. Este estudio requiere, como una etapa inicial, la explicitación de los usos que se le darán a los puntajes obtenidos en dichas mediciones. La explicitación de los usos puede hacerse por medio del estudio de la Teoría de Programa, o modelo lógico. El capítulo discute y entrega ejemplos de los estudios de validez que examinan los usos más frecuentes para este tipo de evaluaciones: estudios de validez predictiva para la selección a la educación superior y de la validez de estándares de desempeño para el caso de la evaluación docente implementada en Chile. Se argumenta que el adecuado uso de pruebas de altas consecuencias requiere de mediciones que no presenten varianza irrelevante del constructo, es decir, que estén libre de sesgo, y se mencionan metodologías utilizadas para su análisis. Asimismo, se propone que el argumento de validez no debe limitarse a la constatación empírica de los objetivos de la medición, sino que debe incluir también la posible ocurrencia de consecuencias no esperadas. Se discuten algunas de las consecuencias no esperadas más frecuentes en la literatura.
Los académicos en la educación superior chilena: una profesión en transiciónDe la reforma a la transformación: Capacidades, innovaciones y regulación de la educación chilena. Santiago, Chile : Ediciones UC. 2019
Autores: Daniela Véliz, Andrés Bernasconi
Abstract: En este artículo revisaremos primero estas tendencias globales del contexto en que los académicos realizan su labor, tanto en los países desarrollados como en América Latina. Luego presentaremos una semblanza del profesorado de la educación superior en Chile, para finalmente identificar algunos desafíos que enfrenta el desarrollo de la profesión académica en el país, con foco en el aporte que la política pública puede hacer para perfeccionar las capacidades de este estamento para incrementar la calidad y la relevancia de la labor de las instituciones de educación superior.
The Weaknesses of Traditional Standard Setting Procedures. In Blomeke and Gustafsson (eds). Standard Setting in Education. The Nordic Countries in an International Perspective. Springer. Switzerland.
Autores: Wilson, M. & Santelices M. V. (2017).
Abstract: This book summarizes the international evidence on methodological issues in standard setting in education. By critically discussing the standard-setting practices implemented in the Nordic countries and by presenting new methodological approaches, it offers fresh perspectives on the current research.
Standard setting targets crucial societal objectives by defining educational benchmarks at different achievement levels, and provides feedback to policy makers, schools and teachers about the strengths and weaknesses of a school system. Given that the consequences of standard setting can be dramatic, the quality of standard setting is a prime concern. If it fails, repercussions can be expected in terms of arbitrary evaluations of educational policy, wrong turns in school or teacher development or misplacement of individual students. Standard setting therefore needs to be accurate, reliable, valid, useful, and defensible.
However, specific evidence on the benefits and limits of different approaches to standard setting is rare and scattered, and there is a particular lack with respect to standard setting in the Nordic countries, where the number of national tests is increasing and there are concerns about the time and effort spent on testing at schools without feedback being provided. Addressing this gap, the book offers a discussion on standard setting by respected experts as well as profound and innovative insights into fundamental aspects of standard setting including conclusions for future methodological and policy-related research.